Rallye Catalunya 2013

02.11.2013 21:30


 

Předposlední podniky letošní sezóny nás zavedl na malebné asfaltové tratě v oblasti Katalánska, kde se o další body popralo celkem 34 posádek. Pro tyto posádky pořadatelé připravili celkem 96,5 kilometrů rozdělených do 12 měřených úseků a již zde se mohlo rozhodnout o titulech v obou vypsaných kategoriích. Nebudeme ale předbíhat, pojďme se nejprve podívat na samotný průběh soutěže.

Úvodní sekce měřící 28,1 kilometrů mohla přinést senzaci, protože po dvou eRZetách byl v čele Ondřej Babak s vozem Toyota Celica st205 před jinak dominujícím Jernejem Feltrinem s vozem Škoda Octavia WRC. Babak bohužel v poslední eRZetě úvodní sekce nezvládl svoji rychlost a do čela se tak tradičně dostal Feltrin, který tuto sekci zakončil s téměř 20 sekundovým náskokem na Tonyho Maryska s vozem Mitsubishi Lancer EVO VI a 33 sekundovým náskokem před Danielem Klímou s vozem Škoda Octavia WRC. Ve 2WD byl na úvod nejrychlejší Jirka Ellschlager s Peugeotem 306 Maxi EVO 2 s 8 sekundovým náskokem před Antonem Sabadosem s Peugeotem 205 GTi a 23,5 sekundovým náskokem před Lukášem Kolarem opět na voze Peugeot 205 GTi. Tato sekce se projevila na startovním poli enormní „úmrtností“, když z 34 startujících posádek hned 16 odstoupilo, včetně vítěze předchozího podniku Jana Brablece.

Druhá dopolední sekce byla výrazně kratší, když na zbylých 18 posádek čekalo „pouhých“ 18,8 ostrých kilometrů. Zde byl v úvodu nejrychlejší Marysko, ale v následujících dvou eRZetách nenechal Feltrin nikoho na pochybách, že si jede vlastní soutěž. Zatím co na úvodních dvou pozicích se měnil pouze časový rozdíl ve prospěch Feltrina, o třetí místo se srdečně bojovalo. Nejprve odstoupil z důvodu havárie Klíma, čímž se na jeho místo dostal Lukáš Zbranek s Mitsubishi Lancer EVO 6,5. Ten již v následující eRZetě přehnal svoji snahu a také odstoupil a tak se na třetí místo vyšplhal Karel Schamberger s vozem Toyota Celica st205, který na této pozici zakončil i dopolední sekci. Pořadí na čele bylo po 6 eRZetách následující: Jernej Feltrin měl téměř 29 sekundový náskok na Tonyho Maryska, který měl naopak téměř 54 sekund k dobru na třetí Schambergera. V čele 2WD byl neohroženě Ellschlager s téměř minutovým náskokem na Sabadose a 38 sekund za ním byl třetí Tomáš Adam s Renaultem 5 GT Turbo.

Po polední přestávce si počasí umanulo, že již tak náročnou soutěž posádkám ještě ztíží a tak následujících 26,2 ostrých kilometrů bylo ve znamení deště, který zejména v závěru sekce potrápil všechny posádky. Okolo čela se pohybovala nejčastěji dvojice Feltrin - Marysko, ale druhý jmenovaný doplatil v závěru sekce na volbu pneumatik, kdy během 8,5 kilometrů ztratil mohutných 52 sekund na vedoucího Feltrina a definitivně tak přišel o možnost bojovat o vítězství vlastními silami, když jeho ztráta činila totiž téměř 1 minutu a 20 sekund. Dalších téměř 46 sekund za ním se pohyboval Schamberger. Do čela 2WD se po havárii Ellschlagera z úvodu odpolední sekce dostal Anton Sabados, který měl pohodlný minutový náskok na druhého Tomáše Adama. Zpátky na třetí místo se dostal Lukáš Kolar, který na druhého Adama ztrácel 16 sekund, což vzhledem k podmínkám na trati nebyla ztráta, která by se nedala smazat.

Na závěr čekalo na zbylých 11 posádek celkem 23,4 kilometrů na mokrém povrchu, s kterými si již bez problémů poradil Jernej Feltrin, který tak opět prokázal svojí extra třídu. Nejvíce bodů do průběžného pořadí ale bral Tony Marysko, který soutěž dokončil jako druhý se ztrátou 1 minuty a 19 sekund. Na třetí místo se po odstoupení Schambergera dostal nejprve Libor Tomeček s vozem Toyota Celica 205st. Ten však své třetí místo ztrtil v samotném závěru, když o 0,55 sekundy porazil Honza Lauko s vozem Škoda Octavia WRC. Ve 2WD zvítězil nakonec Tomáš Adam, kterému k vítězství dopomohlo odstoupení doposud vedoucího Sabadose. Druhý dokončil se ztrátou 4 sekund Míra Vojcek s Renaultem 5 GT Turbo a třetí skončil Lukáš Kolar.

Díky odstoupení Vladimíra Kubiniho se do čela průběžného pořadí dostal Tony Marysko, který má před posledním podnikem ve Velké Británii náskok 3 bodů. Naopak definitivní jistotu třetího místa získal Libor Tomeček, který na druhé místo ztrácí rovných 50 bodů, ale s náskokem 36 bodů na čtvrtého Jana Brablece jej již nikdo nemůže sesadit. Ve 2WD naopak slaví titul Míra Vojcek, který má díky odstoupení svého největšího rivala Antona Sabadose náskok 36 bodů. Sabados však nemá titul vícemistra ještě jistý, jelikož třetí Lukáš Kolar ztrácí 13 bodů.

Posledním podnikem sezóny je Rally Great Britain, která odstartuje 28.10.2013. Jedná se o nejkratší soutěž v celé sezóně OLD RALLY 2013 s délkou pouhých 65,1 kilometrů na kterých se bude rozhodovat o titul ve 4WD mezi Maryskem a Kubinim. Kdo z této dvojice nakonec získá titul? Nechme se překvapit.

Autor článku: Jiří Holeček