Swedish Rally 2014

08.03.2014 18:24


 

I pro druhou zastávku kolotoče s názvem OLD RALLY 2014 bylo potřeba připravit si pořádnou dávku kávy do termosky, silnou deku a plno pneumatik s hřeby, jelikož touto zastávkou byla Rally Sweden, která se jela doslova za arktických podmínek. Těchto podmínek se ale nezaleklo 56 startujících posádek, pro které si pořadatelé připravili rovných 78 měřených kilometrů rozdělených tradičně do 12 rychlostních zkoušek.

Úvodní trojice rychlostních zkoušek o celkové délce 15,7 kilometrů nabídla velice zajímavý souboj vítěze Rally Monte Carlo Jerneje Feltrina s vozem Škoda Octavia WRC s Micaelem Erikssonem s Fordem Escortem WRC, kde měl zprvu na vrch druhý jmenovaný. Po třech eRZetách byl nakonec v čele Feltrin s minimálním náskokem 1,65 sekund. Třetí místo okupoval Juan Marzoa s Mitsubishi Lancer EVO 6,5 se ztrátou 29.58 sekundy. Nejlepším jezdcem 2WD byl po úvodní trojici eRZet Dawid Peruzynski s Peugeotem 106 Rallye, kterému se ztrátou 1.83 sekundy dýchal na záda Anton Sabados s Peugeotem 205 GTi. Téměř 15 sekund za Sabadosem byl další pilot s vozem Peugeot 106 Rallye Dmitriy Rylov.

Druhá sekce rychlostních zkoušek nabídla vedle 21,7 ostrých kilometrů pokračování ostrého souboje na čele soutěže mezi Erikksonem a Feltrinem, kde za kratší konec tahal švédský soutěžák na Escortu. Ztráta Erikksona se totiž prohloubila na 8,33 sekundy. Více ztrácel i nadále třetí Marzoa, jehož manko na druhé místo bylo více jak 1 minuta a 5 sekund. Ve 2WD se pořadí na čele změnilo, když Peruzynski během 4. eRZety havaroval. Do čela se tak dostal Anton Sabados, kterého se ztrátou 18 sekund následoval Jirka Ellschlager s vozem Peugeot 306 Maxi Evo 2. Na třetí místo se probojoval Tomáš Adam s Ladou Samarou 1600, ale jeho ztráta na Ellschlagera se blížila téměř půlminutě.

Po polední pauze následovala další porce 22,4 měřených kilometrů, která však žádnou změnu nepřinesla. I nadále vedl zahraniční trojlístek Feltrin, Erikkson, Marzoa a jediné, co se měnilo, byl jejich rozestup, který činil 1.88 sekund mezi Slovincem a Švédem a 1 minuta 51,5 sekundy mezi Švédem a Španělem. O vítězi tedy nebylo vůbec ještě rozhodnuto. Ve 2WD se do čela probojoval Jirka Ellschlager, který využíval chyb Antona Sabadose, na něhož měl nyní náskok téměř 39 sekund. Na třetím místě se i nadále držel Tomáš Adam se ztrátou dalších 40 sekund na Sabadose.

Doslova drama přinesla závěrečná trojice rychlostních zkoušek o celkové délce 18,2 kilometrů, kde i nadále pokračovala přetahovaná mezi Feltrinem a Erikksonem. V předposlední eRZetě se podařilo druhému jmenovanému vybojovat čelo soutěže a o vítězi tak rozhodovala až závěrečná superspeciálka v Karlstadu, před kterou oba jezdce dělilo pouhých 1.30 sekundy. V té domácí jezdec neudržel nervy na uzdě a přetočil svůj vůz. Do cíle tak dorazil se ztrátou 4.05 sekundy na Feltrina, který tak ovládl i druhý podnik letošní sezóny OLD RALLY. Třetí místo si pohlídal Marzoa, což znamená, že poprvé v historii není na pódiu žádný jezdec z České, potažmo Slovenské republiky. V kategorii 2WD se žádné drama nekonalo a pro vítězství si dojel Jirka Ellschlager s náskokem 1 minuty a 9 sekund před Antonem Sabadosem. Na třetí pozici se probojoval Dmitriy Rylov, který na druhou pozici ztrácel 13.42 sekundy.

V průběžném pořadí 4WD je s celkem 50 body Jernej Feltrin s náskokem 26 bodů před Karlem Schambergerem, který ve Švédsku dokončil na 6. místě. O třetí místo se dělí Tony Marysko, který ve Švédsku odstoupil po havárii v 3. rychlostní zkoušce a Micael Errikson, který se úvodní soutěže v Monte Carlu nezúčastnil. I ve 2WD se po dvou vítězství s 50 body raduje z průběžného vedení Jirka Ellschlager. Druhý Tomáš Adam, který dokončil Švédskou Rally na 6. místě ztrácí na Ellschlagera již 20 bodů. Pouhý bod na druhé místo ztrácí třetí Michal Slaný, který dokončil náročnou soutěž na celkové 4. pozici.

Dalším podnikem OLD RALLY 2014 bude Rally Portugal, kde se letos poprvé vydáme na šotolinové tratě.

Autor článku: Jiří Holeček